Art a Debat 2001

Jornades de la Fundació
1, 2, 9, 23 i 39 de març i 6 d'abril de 2001

Textos de Jesús-Àngel Prieto Botella
Fundació sant Cugat

Art a debat 2001

L'Art a debat: l'Art de tots

Resulta curiós la importància que en la nostra vida quotidiana té l’experiència artística. Moltes vegades passa desapercebuda pensant que només hi ha experiència quan ens apropem a una galeria d’art o a un concert a l’Auditori.

Però viatjant en el metro apreciem un número important de persones gaudint de la literatura o de la música (malgrat sigui “maquinorra” a travès dels “walkmans”). I quantes vegades la percepció visual no ens aporta una vivència estètica tot passejant per la ciutat o observant els efectes atmosfèrics.

Però a nivell conscient, o en la nostra escala de prioritats, tendim a afirmar que l’art té una presència mínima en la nostra vida ( i així i tot no gossariem a dir-ho en veu massa alta per no ser assenyalats com a persones no cultivades).

Hem d’afirmar que l’ésser humà té una capacitat diferenciada per a les experiències estètiques, i que aquesta capacitat és un element bàsic de la seva socialització perquè crea vincles profunds entre l’individu i el col·lectiu. I els crea perquè el “gust”, el “això m’agrada”, forma part substancial de la nostra afirmació com a persones ( “ja de petit tenia una forta personalitat, sabia el que li agradava...”).

Però a la vegada aquest gust subjectiu aspira a ser universal, compartit: per això les grans discussions sobre el gust, i la generació d’opinió sobre el que ha i no ha d’agradar en l’àmbit de l’art o de la moda. I és que les discussions sobre el que és “bell” i el que és “bo” estan en la base, en els ciments del que considerem el nostre món cultural: l’estètica i l’ètica. 

Art a Debat 2001

No és ara una època de grans debats filosòfics, o de defensar conceptes o valors amb caràcter generalitzable: un relativisme mal entès fa que ningú aventuri opinions contrastables, i aleshores naveguem sense criteris seguint la direcció que marca el vent (la veleta com a paradigma moral). Aquest vent sol ser l’opinió majoritària, el producte més venut, els índexs d’audiència, la moda; és a dir els dictats de l’omnipresent mercat: “si un producte té èxit, és que és bo”.
Ja fa temps que s’ha detectat la difícil relació entre la voluntat majoritària, i el que és “bo”, i, encara més, el que és “bell” ( “bueno, bonito y barato” en versió popular).
I aquí és on l’art ( amb les seves inefables discussions i opinions “para todos los gustos”, però també amb la seva capacitat aglutinant -un concert de rock, per exemple-) exerceix de veritable escola cívica, d’experiència personal i col·lectiva, alhora que ens parla de millora i de creixement.
¿Però com fer que això succeeixi quant l’Art ens apareix com una activitat elitista i segrestada pels acadèmics, pels polítics o pels mercaders?
La Fundació Sant Cugat, a partir d’aquests i d’altres semblants pressuposts ideològics, va plantejar-se unes jornades creient que si l’art havia de ser de tots i totes, sols ho podia ser a través del debat, a través de parlar de l’art en minúscula, de l’art que ens toca, que ens commou.
I aquesta convocatòria (contradient l’opinió que diu que estem en una societat amb poca vitalitat cultural) ha aflorat tot un programa d’activitats paral·leles que ha omplert un mes llarg de la nostra recent primavera.
I totes les activitats (així com els debats i les conferències amb les seves intervencions artístiques) han aportat noves experiències, i una mica més de autoestima per a un poble que pateix un cert síndrome d’adolescència, de crisi de creixement.
Des de la meva visió (inevitablement parcial) voldria comentar cinc activitats en concret (tot demanant disculpes a les altres 13) perquè em semblen particularment significatives respecte a les reflexions que encapçalen aquest escrit. 

Comentem algunes activitats:

  • “Mans a l’obra” (de Bibiana Pedemonte i Maria Fabre) amb la seva recollida de quasi quatre-centes empremtes de mans de nens i nenes de tres anys (i que esperem gaudir-les com a escultura ben aviat en algun espai públic), respon a un model d’acció d’art públic que parteix de la implicació de les famílies. I això implica moltes coses, com les que assenyala Bibiana en el seu text de presentació de la proposta: “Mans a l’obra: l’obra pública del públic. (...) Deixar l’empremta en el fang tendre de la mà d’aquests ciutadans per culturitzar, un símbol col·lectiu de que els respectarem el seu dret a créixer, conèixer, expressar i qüestionar. Aplegar-les com un àlbum de família a l’aire lliure. Com replantar l’arbre de la humanitat que a la vegada ens vincula amb els nostres avantpassats, que marcaren les seves mans a les coves. Una metàfora ingènua de l’Homo faber que sap que entre tots col·lectivament es pot construir més i millor.”
  •  “http://donesiart” (servei municipal DonaInformació) és una altra recollida, aquesta vegada de més de 200 dones (aquí la empremta és fotogràfica) que expliciten la seva relació primordial amb l’art. I una altra vegada l’art amb minúscula, sense sacralitats, on des d’una posició no competitiva (tan pròpia de la jerarquia de genis creada per la cultura masclista en el món artístic: arts menors, arts majors...) es fa de la pròpia actitud en front de l’art, obra d’art, material per a la reflexió i per a gaudir, model a imitar, fusió de la vida quotidiana i de l’experiència estètica. I és a la vegada una obra en procés, l’inici d’un cens obert que es converteix “en un gest contra la invisibilitat de les dones en la història de l’art” (com explicita el text de l’exposició).
  •  “Itineraris literaris I: Dionisio Ridruejo” (de Sam Abrams) activitat que recupera la memòria personal i literària de la nostra vila, tot revivint a través de la passejada, dels llocs i de les paraules, les vivències de personatges que són persones que han construït la nostra cultura amb la seva generositat creativa. I recuperant la memòria reescrivim la nostra aventura present amb més densitat, aprenent d’aquella saviesa una mica “apache” que fa dels avantpassats l’esglaó imprescindible per construir el futur (i de pas revisar el concepte d’emigrant, doncs tota cultura és mestissa, sediment i al·luvió).
  •  “Scarabaeus” (del Taller Triangle) o com a partir d’una immersió literària en el conte “L’escarbat d’or” d’en E. A. Poe els alumnes d’aquest taller municipal d’expressió plàstica poden refrescar els aparadors de 12 botigues del poble. És un model de desvetllament de la creativitat en els infants a partir de la curiositat i la imaginació, no exempta de documentació i coneixement. Qui viu un procés creatiu amb aquesta complexitat als 8 o 10 anys, té les bases per una alta adaptabilitat social i un mètode de referència per enfrontar les més diverses situacions tan professionals com humanes. I és en aquesta línia que la pedagogia creativa hauria d’impregnar el sistema educatiu i la sensibilitat de les famílies (i no molt més lluny, l’esforç de la nostra administració municipal).
  •  “Pòdiums oberts, de poesia, de dansa” (de Dolors Vilarasau). Una tarima, un modest equip de so, i unes bones dosis de coordinació aconsegueixen una participació tant d’espectadors com d’actors, que han fet dels diumenges als jardins del monestir un punt de referència ciutadana que, crec, estem obligats a mantenir. D’on ve l’èxit?. De la necessitat de vehicular la voluntat expressiva de molts ciutadans, i del plaer d’altres molts d’escoltar i veure amb franquesa aquesta mostra múltiple, sense ampul·lositats però directa i real. Si un, sota els plàtans, girava el cap, veia als fons el perfil pesant del Teatre-Auditori. I pot ser aquesta la imatge: ens hem dotat d’un pòdium institucional massa magnificent per a recollir aquest art en minúscules. Però els ciutadans hem de trobar la mida justa, i tornar sota els murs del monestir a fer els espectacles de joglars i saltimbanquis que, ja en la edat mitjana, eren el contrapunt a l’art sacre i feudal (sense cap menyspreu, si no fos que no era accessible a tots).

Programa d'Activitats paral·leles

Una Mirada

Exposició de pintura de Paulina Muxart

La vida de l’home es redueix als ulls.
No podem esperar res d’ell sense modificar la mirada.
L’artista creador ens dóna la força per modificar-la.
Si una mirada ens canvia la percepció de les coses, la mirada ens en pot descobrir de noves

Escola Municipal d’Arts de Sant Cugat. Carrer de Cánovas del Castillo, 50
Del 27 de febrer al 16 de març.

Inauguració i col·loqui “L’emoció contra la ocurrència”. 27 de febrer a les 19,30 h

La Ciutat cèlica

Exposició de pintures i environement a càrrec de Sergi Barnils

Environement al carrer de la Creu a càrrec de l’artista Sergi Barnils coincidint amb les Jornades d’Art de la Fundació i amb la exposició de l’artista a la Galeria Canals, als peus del Monestir, edifici creat per a servir i honrar el Creador. Amb aquesta activitat l’artista vol unir el sentit més espiritual del monument romànic i el carrer, on encara s’hi conserven algunes de les cases dels monjos.

Canals, Galeria d’Art. Carrer de la Creu, 16
De l’1 de març a l’1 d’abril. Inauguració dijous 1 de març a les 19,30 

Exposició fotogràfica d'activitats artístiques

Fotografies de Mané Espinosa

Mentre esperes la visita del metge pots visionar aquesta mostra de fotografies d’activitats artístiques a Sant Cugat del període que Mané Espinosa fou reporter gràfic de la premsa local 1992-1998.

Centre d’Assistència Primària (C.A.P)
Carrer de la Mina s/n
Del 2 de març al 6 d’abril. Inauguració 2 de març a les 19 h. 

Taller de Raku

Neus Sotomayor i altres ceramistes convidats

El raku és una tècnica de cocció de ceràmica d’origen japonès que combina el foc amb materials orgànics. L’objectiu d’aquesta tècnica, que resulta espectacular per la immediatesa del procés, és aconseguir tonalitats i qualitats del fang i dels esmalts diferents de les que resulten en les cuites convencionals.

Passeig dels Plàtans. Jardins del Monestir
Diumenge 4 de març a les 12 h. 

Pòdiums oberts

Coordinació: M. Dolors Vilarasau
Presentadors: Rogeli Pedró (dia 4)
Josep M. Balcells (dia 18)

Aparador obert per a intervencions artístiques múltiples.
Un escenari al carrer on pots demostrar la teva habilitat, pots cantar una cançó, explicar un conte, dir un poema, juga a malabars, pintar un quadre. Un podium d’expressió en aquest Hyde Park artístic santcugatenc.
Et demanem que si pots ens anunciïs la teva activitat a l’adreça electrònica que et donem i que no sobrepassi els 10 minuts. Ens facilitaràs la coordinació.

Passeig dels Plàtans-Jardins del Monestir
Diumenge 4 de març i diumenge 18 de març de 12h a 14h
Inscriure's a l’adreça electrònica tetrateatre.vilarasau@inves.es o al tel. 936749230  

Òpera de cambra de Sant Cugat

Mariona Benet, soprano
Toni Marsol, baríton
Eloi Jové, pianista

Programa:

I Part: DUETS D’ÒPERA

Cinque,dieci
(Susanna-Figaro) Le Nozze di Figaro.....................................W.A.Mozart

Madamigella Valery
(Violeta-Germont) La Traviata...............................................G. Verdi

II Part: THE TELEPHONE.................................................................Gian-Carlo Menotti

Òpera bufa en un acte (El Telèfon) amb lletra i música del mateix autor, estrenada a New York el febrer del 1947 i amb una durada de 25 minuts.

Sinopsi:
Ben intenta en va declarar el seu amor a Lucy, però és constanment interromput pel timbre del telèfon, fins que, desesperat, ha de recórrer també al telèfon per fer arribar el seu missatge.

Escola Municipal de Música Victòria dels Àngels..
diumenge 4 de març a les 20 h.
Entrada gratüita pels inscrits a les Jornades d’Art. Resta de públic 1000 ptes 

M&M —Museu & Mercat—

Pere Pich. Intervenció en el Mercat Municipal de Torreblanca

La plaça dels mercats és pels ciutadans l’espai de l’activitat diària del quotidià.
Els museus són pels ciutadans l’espai de dinamització del seu potencial cultural.
Tot i semblar allunyats tots dos tenen coincidències.
M&M reflexiona sobre les similituds.

Mercat Municipal de Torreblanca
Del 6 de març al 7 d’abril. Inauguració 6 de març a les 12 h. 

Scarabeus

Alumnes del Taller Triangle

Intervencions plàstiques en aparadors de botigues de Sant Cugat al voltant de la narració “L’escarabat d’or” d’Edgar Allan Poe.

Aparadors dels establiments: Paideia, Alexandria, Cugart, Blue Moon, L’Amic Imaginari, Rotllana, Paperinski, Carrilet, Peryben, Cartoixà, Tea Shop, Adriana Barnils.

A partir del 8 de març.  

Les dones i l'art a Sant Cugat

Dona-Informació. Ajuntament de Sant Cugat del Vallès

El Servei Municipal Dona-Informació organitza amb motiu del Dia de la Dona Treballadora aquesta exposició fotogràfica de dones artistes de Sant Cugat que evidencia el potencial creador existent.

Sala d’exposicions de la Casa de Cultura.
Del 8 al 18 de març. Inauguració el 8 de març a les 20 h.  

Man a l'obra

Idea i coordinació: Bibiana Pedemonte-Maria Fabre

L’empremta de la mà de tots els nens de tres anys del municipi en una rajola de fang. Amb totes les rajoles es farà un monument-escultura que s’emplaçarà en un espai públic

Recollida d’empremtes a la Galeria Pou d’Art. Carrer de Balmes, 35.
Diumenges 11 i 25 de març de les 11 a les 14 h. 

Pòdium de poesia

Coordina Dolors Vilarasau
Presenta Xavier Laborda

Poetes i actors ofereixen aquesta mostra de poesia al carrer.

Marta Angelat diu Gabriel Ferrater
Mercè Arànega diu Vicent Andrés Estellés
Joan Berlanga diu García Lorca
Jordi Bosch diu Miquel Martí Pol
Lluís Calvo diu Lluís Calvo
Carles Cano diu Diguem la veritat sobre l’amor
Jaume Comas diu Gil de Biedma
Teresa Cunillé diu Josep M. de Sagarra
Miquel Desclot diu poemes eròtics
Carme Gonzàlez diu poetesses angleses del segle XX
Carles Hac Mor diu Carles Hac Mor
Rodolfo Häsler diu Novalis
Marta Pessarrodona diu Marta Pessarrodona
Jaume Pla explica el Tratado de recitación en coma alta.
Noel Tatú diu Poemes de la mala ganya
Dolors Vilarasau diu Miquel Desclot
Sílvia Vilarrasa diu Diguem la veritat sobre l'amor

Passeig dels Plàtans-Jardins del Monestir
Diumenge 11 de març de 12h a 14h 

Orquestra Simfònica Sant Cugat

Orquestra Simfònica Sant Cugat . Director: Josep Ferré

L’Orquestra Simfònica Sant Cugat ofereix en Concert CARMEN de G. Bizet i la possibilitat per als patrons i participants a les Jornades d’Art d’assistir a un assaig comentat del Concert.

Teatre-Auditori. Centre Cultural Sant Cugat
Assaig comentat 15 de març a les 11 del matí
Concert 16 de març a les 22 h. ( 10% descompte amb la presentació de la inscripció a les Jornades d’Art)      

Itinerari literari I: Dionisio Ridruejo

Condueix Sam Abrams

Sam Abrams i la Fundació Sant Cugat enceten amb Dionisio Ridruejo aquest itineraris literaris resseguint els indrets freqüentats per l’escriptor per la ciutat i a plena natura i llegint en cada indret els textos literaris que hi escrigué . Seguiran els itineraris dedicats als escriptors Gabriel Ferrater, Pere Calders i José Mª Valverde.

Lloc de trobada: Plaça de l’Estació de Sant Cugat
Dissabte 17 de març a les 11 h.
Inscripcions a les Jornades d’Art 

Grup de gravat

Proposa Adolf

Aquesta activitat inclou una visita al taller de l’artista i el procès de realització d’un gravat fins a l’estampació en paper.

Adolf, taller d’art. Carrer de Pere Mas, 17. Valldoreix
diumenge 18 de març de 11 a 13 h.
Inscripcions a les Jornades d’Art 

La Mirada

Exposició de fotografies de Pere Formiguera.

La vida de l’home es redueix als ulls.
No podem esperar res d’ell sense modificar la mirada.
L’artista creador ens dóna la força per modificar-la.
Si una mirada ens canvia la percepció de les coses, la mirada ens en pot descobrir de noves

Escola Municipal d’Arts de Sant Cugat. Carrer de Cánovas del Castillo, 50
Del 20 de març al 6 d’abril.
Inauguració i col·loqui “La mirada”. 20 de març a les 19,30 h.

1r Festival de Teatre de Mira-Sol

Organitza: Mira-sol Teatre i Comissió de Festes de Mira-sol. Col·labora Ajuntament de Sant Cugat.

Programa:

Divendres 23:
22 h.
Mirasol-Teatre. Aquí ni paga ni Déu de Darío Fo. Direc. Rosa Sicart
24h. El Gran Gabini. Malabars

Dissabte 24:
12h. Tasta Circ i la Troupe Peludini. Tot Circ
17h. Mira-sol Teatre. Titelles tradicionals. L’Hostal del fantasma.
19h. Grup de Teatre Espiral. Teatre Breu. Direc. Trini Escrihuela
21h. Màgia
23h. Ballet Danzares-Iván Betancourt-Daymoll Otero. Carmen

Diumenge 25.
12 h
. Tanquam Teatre. La bella dorment. Direc. Marga Julià
19 h. Teatre L’Heura. Entrevistas personales. Direc. Xavier Demelo

Tallers de maquillatge, malabars, màscara. Dissabte i diumenge de 17 a 19 h.

Casal Cultural de Mira-sol.
23, 24 i 25 de març.
Abonaments pel festival 2500 ptes. Preu per sessió a l’interior 500 ptes. Espectacle Carmen 1000 ptes. Inscripcions als tallers 1000 ptes
 

L'Ou o la Gallina ?

Werner Thöni i Galeria Pou d’Art

Dins el marc de l’exposició Espectadors del passat, el pintor suïs Werner Thöni i la galeria Pou d’Art ens proposen una activitat participativa en la que el públic entrarà en diàleg amb l’obra i ajudarà a l’artista a trobar el títol adient per cadascun dels quadres.

Galeria Pou d’Art. Carrer de Balmes, 35.
Exposició Espectadors del passat del 10 de març al 5 d’abril
Activitat L’ou o la gallina? dissabte 24 de març a les 19 h. 

Pòdium de dansa

Coordina: M. Dolors Vilarasau
Presenta: Àlvar Roda

Classes obertes de dansa tradicional catalana, dansa clàssica i dansa espanyola a càrrec de Joan Serra, Laura Esteve i Rosa M. Grau i mostra de dansa.

ESCOLA DE DANSA LAURA ESTEVE
COLOR, CIA DE DANSA
FACTORIA MASCARÓ

Passeig dels Plàtans-Jardins del Monestir
Diumenge 25 de març de 11 a 14 h 

ART TRA ?

Activitat proposada per Daniel Serrà i Marc Castelló.
Alumnes de l’Escola Municipal d’Arts de Sant Cugat

Performance. Música, col·lages crítics i pintura de gran format al carrer.

Carrer de Santiago Rusiñol
Dissabte 31 de març a les 12 h. 

Concert Coral

COR AULOS. Direcció Jordi Piccorelli.
COR NOVA CANTICA. Cor de L’Escola de Música de Halmstad.

Concert conjunt del cor santcugatenc i el cor suec Nova Cantica que inclou repertori de cadascun dels cors i repertori conjunt.
Al matí podem assistir a un assaig comentat d’ambdós cors

Concert: Claustre del Monestir
dissabte 7 d’abril a les 20 h.


Assaig comentat: Sala d’Actes de la Casa de Cultura
Dissabte 7 d’abril a les 11 h.
Entrada gratuïta pels inscrits a les Jornades d’Art. Resta de públic 500 ptes. 

Fundació privada Sant CugatWeb històricAvís Legal Contacte
Creative Commons BY-NC-SAEl material d'aquest web està sota llicència Creative Commons BY-NC-SA
Aquest primer web de la ciutat fou inaugurat el 29 de juny de 1997, dia de la Festa Major de St Cugat del Vallès.